O. Nagyné Corsei Gréta angol szakos tanító és alapozó mozgásfejlesztő, szeptembertől pedig az Apátkúti Erdei Általános Iskola leendő első osztályos tanulóinak tanítója lesz. Grétivel arról beszélgettünk, mit jelent számára a családias iskolai közeg, hogyan készül az iskolakezdésre, és miként segítheti a mozgásfejlesztés a gyerekeket a tanulásban és a mindennapokban.

Az Apátkúti Suli egyik alapértéke a családias légkör. Számodra mit jelent ez a tanításban? Hogyan szeretnéd megvalósítani az osztályodban?

Gréti: Nagyon élvezem, hogy a kezem, a szemem, a fülem és a szívem át tudja ölelni az egész osztályt, nem marad vakfolt, nincs kirekesztett gyermek, továbbá differenciálni is könnyebben tudok, legyen szó akár lassabban haladó vagy bizonyos területeken jobban teljesítő gyerekről.

Az iskolakezdés nagy mérföldkő egy gyermek életében. Tanítóként mit tartasz a legfontosabbnak az iskolaérettség szempontjából? Milyen készségek segítik a gyerekeket az első osztály sikeres indulásában?

Gréti: Nehéz kérdés, hiszen sok terület együttműködése szükséges ahhoz, hogy egy gyermek felkészült legyen arra, hogy iskolai életét megkezdje. Míg az óvodai évek alatt a gyermek kibújhat egy adott feladat elvégzése alól, az iskolában ez már nem lehetséges. Annak a gyereknek, aki még nem érdeklődik az iskola iránt, figyelmèt még teljesen csak a játékok kötik le, nehezebb aktivizálni a tanulási motivációját, ami pedig nagyon fontos ahhoz, hogy sikeres legyen az iskolában. Elindulhat ezáltal egy olyan lavina, ami az egész tanulmányi útjára kihat.
Minden iskolai szituáció megkívánja az adott helyzet megértését, az együttműködésre való képességet, illetve a szabályokhoz való alkalmazkodást. Én ezeket tartom elsősorban fontosnak: nem kell, hogy tökéletesen jelen legyenek, hiszen ezeket folyamatosan formáljuk, erősítjük, de fontos, hogy az alapok ott legyenek a gyermekben. A másik, ami szintén fontos, az az önállóság.

Mozgásfejlesztés fontosságáról sokat lehet olvasni manapság. Tanulmányaidat jelenleg mozgásfejlesztő terapeutaként folytatod, így kíváncsi vagyok rá, milyen konkrét módon jelenik majd meg a mozgásfejlesztés az osztályod életében?

Gréti: A mozgás fejlettségi szintje szoros kapcsolatban áll az idegrendszer érésével és az értelmi fejlődéssel. Emellett kihat a beszédfejlődésre, a finommozgásokra (író-rajzoló mozgásokra) és a figyelem-koncentrációra is. Kisgyermekkorban különösen fontos a mozgás, mert ezen keresztül készül fel az agy számos olyan feladatra, amelyet majd iskoláskorban kell elvégeznie. Nem is gondolná az ember, hogy a rövid ideig tartó kúszás, mászás, hintázás vagy annak hiánya évekkel később milyen komoly tanulási és viselkedésbeli problémák okozhat. Hozzá kell tennem viszont azt is, hogy az agy fantasztikus, és olyan kompenzáló technikákkal rendelkezik bizonyos esetekben, hogy szinte alig lehet észre venni a hiányosságokat – ez viszont iszonyú fárasztó, és sokszor a tanuláshoz túl fáradt gyerekek ebben szenvednek.

Ezért jó tudni, hogy az iskolai tanulási zavarok megelőzésében kulcsfontosságú a sokoldalú mozgásfejlesztés. A szeptemberben induló első osztály órarendbe építve fog heti 2×45 perces alapozó mozgásfejlesztésben részesülni. Nagy izgalommal várom, hiszen így nemcsak tanítóként, hanem mozgásfejlesztőként is láthatom majd, mik azok a területek, ahol hiányosságok vannak, és milyen módon segít majd a fejlesztés.

Tudsz erre példát mondani: hogyan segíti a mozgásfejlesztés a kisiskolásokat mondjuk az írás-olvasás elsajátításában?

Gréti: A mozgás során gyűjtünk folyamatos információkat a környező világunkról, ezáltal kap az agyunk minél több ingert. A test minden mozdulata bizonyos érzetet vált ki, ezeket az agy összegyűjti, elemzi és a múltbeli tapasztalatokon alapuló értelmet illetve gondolatot hozzárendeli. A tanultakat a mozgás segítségével elmentjük emlékezetünkben – az írás is egyike az agy meghatározott részében elraktározott mozgásnak, akárcsak az úttesten való biztonságos átkelés. A tanulásért (és gondolkodásért) felelős agyközpont aktiválását a testmozgás és a külső világgal való kölcsönhatás is elősegíti.

Sokan azt mondják, hogy egy jó tanító meghatározó élményt adhat a gyerekeknek, amely az egész tanulmányi útjukra hatással van. Te mit szeretnél adni a tanítványaidnak?

Gréti: Elfogadást és szeretetet. Leginkább azt próbálom folyamatosan átadni a gyerekeknek, hogyan fogadják el egymást, hiszen egy osztályban, egy közösségben fognak együttműködni éveken keresztül, és igencsak meg tudja nehezíteni a gyermekek mindennapjait, ha olyan társak közé kell járniuk, akik nem szeretik és nem fogadják el a másikat. Ha alaposan megismerik egymást, akkor könnyebben megértik a különböző helyzetekben előforduló viselkedéseket, reakciókat és érzelmeket. Ha ezt a megközelítést fokozatosan elsajátítják, könnyebben tudnak majd társas kapcsolatokat kialakítani és fenntartani felnőttkorukban is.
A valódi elfogadásnál pedig a szeretet már jelen van. Úgy gondolom, hogy egy olyan közegben, ahol szeretik az embert, ott fejlődés, sikerélmény, öröm és nyugalom van.